به روز نامه الكترونیكی آستارا نیوز یك اولین سایت خبری و تحلیلی در شمال كشور و‌استارا خوش آمدید تاسیس 1379 آستارا نیوز - گلیم، سوغات فرهنگی آستارا در نوروز

حقیقت نیوز

گلیم، سوغات فرهنگی آستارا در نوروز

تاریخ:یکشنبه 27 اسفند 1396-12:11 ب.ظ

هنرمندان صنایع دستی آستارا با تولید گلیم و عرضه آن، گام مهمی در جهت شناساندن فرهنگ این شهرستان برداشته اند تا گردشگران نوروزی با تهیه آن، سوغات ارزشمندی را با خود به یادگار ببرند.

گلیم از دیرباز بین مردم روستای عنبران آستارا جایگاه خاصی داشته و هنرمندان این روستا از طریق تولید و عرضه آن امرار معاش می کنند و تمام زندگی آنها در دار و تار و پود گلیم خلاصه می شود؛ طرح هایی برگرفته از طبیعت و نقش و نگارهای محلی در گلیم، چشم هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند و بسیاری از خریداران به دلیل پی بردن به زحمت های کار گلیم بافان، این آثار را بجای پهن کردن بر روی زمین، از دیوار خانه های خود آویزان می کنند.
در همین ارتباط گلبهار خوش ریحان بافنده گلیم در آستارا به ایرنا گفت: هم زمان با آغاز فصل بهار و طولانی شدن روزها، کار گلیم بافان نیز چند برابر می شود و بسیاری از اهالی در حیاط خانه های خود اقدام به بافت گلیم می کنند.
وی افزود: بهار و تابستان از جمله فصول گردشگر پذیر در شهرستان آستاراست و خوشبختانه با برپایی نمایشگاه در این ایام و عرضه گلیم، بخشی از زحمت های هنرمندان این عرصه جبران می شود.
وی اضافه کرد: نبود نمایشگاه بزرگ و دائمی از جمله مهم ترین دغدغه های هنرمندان این عرصه است و با اختصاص زمین برای راه اندازی مرکز عرضه گلیم در یکی از نقاط پرتردد شهر نظیر بازار ساحلی، می توان به آینده این حرفه در شهرستان آستارا امیدوار شد.
فرح بیدار از دیگر بافندگان گلیم در آستارا گفت: مسئولان اداره ها و دستگاه های دولتی با خرید گلیم و اهدای آن به عنوان هدیه در جشنواره ها و برنامه های مختلف، می توانند به حمایت از این قشر برخیزند.
وی افزود: باید گلیم روستای عنبران با برگزاری جشنواره های مختلف در ایام پرتردد سال به گردشگران معرفی شود و گلیم های این منطقه به دلیل بهره گیری از طرح های بومی و محلی در نوع خود کم نظیر است.
وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با برگزاری کارگاه های آموزشی می تواند زمینه تشویق اهالی مناطق روستایی و شهری را به گلیم بافی فراهم کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در این ارتباط اظهار کرد: در ایام نوروز 97، نمایشگاه گلیم و دیگر محصولات صنایع دستی در محل نمایشگاه های دائمی آستارا در رو به روی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و همچنین درمبادی ورودی آستارا در سه راهی عنبران و فلکه شهدای گمنام بر پا خواهد شد.
داریوش ملک زاده با اشاره به اینکه 700 نفر در روستای عنبران به گلیم بافی مشغول هستند، افزود: هر بافنده گلیم در عنبران سالانه حدود 90 مترمربع گلیم می بافد و به طور کلی در این روستا سالانه 63 هزار متر مربع گلیم تولید و در حدود بیش از 25 میلیارد ریال از بابت فروش آنها، درآمد حاصل می شود.
وی ادامه داد: برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی و گلیم در آستارا نیازمند حدود 2 هزار متر مربع زمین هستیم و از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تحقق این امر دعوت می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا از پرداخت پنج میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات کم بهره به 108 هنرمند صنایع دستی این شهرستان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: 230 هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه هستند و برندسازی گلیم دهکده صنایع دستی عنبران، تشکیل سازمان مردم ‌نهاد با هدف تولید کیفی، بازاریابی و فروش صنایع‌ دستی با راه اندازی محل عرضه آنها در دستور کار این اداره قرار دارد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
sling tv best package 2020
شنبه 5 بهمن 1398 12:07 ق.ظ
Aw, this was an exceptionally nice post. Taking a few minutes and actual effort to produce a top notch article… but what
can I say… I procrastinate a whole lot and never seem to get anything done.
sling tv
جمعه 13 دی 1398 03:29 ق.ظ
Very descriptive blog, I liked that a lot. Will there be a part
2?
coconut oil
دوشنبه 25 آذر 1398 12:59 ب.ظ
With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of unique content I've either written myself or
outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without
my permission. Do you know any techniques to help reduce content from being
stolen? I'd certainly appreciate it.
there coconut oil
جمعه 24 آبان 1398 05:24 ق.ظ
Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple adjustements would really
make my blog stand out. Please let me know where you got
your theme. Thanks a lot
plenty of fish dating site
سه شنبه 21 آبان 1398 02:41 ب.ظ
When someone writes an post he/she retains the thought of a user in his/her mind that how a user
can be aware of it. Therefore that's why this article
is outstdanding. Thanks!
coconut oil health benefits
شنبه 18 آبان 1398 02:13 ب.ظ
Howdy would you mind letting me know which hosting company you're working
with? I've loaded your blog in 3 completely different browsers and I
must say this blog loads a lot quicker then most.

Can you suggest a good internet hosting provider at
a fair price? Thank you, I appreciate it!
http://www.factscheck.ng/testimonial/1569948276
پنجشنبه 11 مهر 1398 04:39 ق.ظ
They offer pruning, shaping, cabling and tree care.
minecraft games
چهارشنبه 3 مهر 1398 10:07 ق.ظ
I don't know whether it's just me or if everyone else encountering issues with your blog.
It appears as if some of the text in your content are running off the screen. Can somebody
else please provide feedback and let me know if this is happening to them
as well? This could be a problem with my browser because I've had this happen before.
Cheers
Evan
پنجشنبه 21 شهریور 1398 08:21 ق.ظ
Article writing is also a excitement, if you know after that you can write otherwise
it is complex to write.
Raul
چهارشنبه 6 شهریور 1398 06:11 ب.ظ
Hello! I've been following your weblog for some time now
and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Austin Texas!
Just wanted to say keep up the great job!
how to get help in windows 10
شنبه 29 تیر 1398 06:13 ب.ظ
That is a really good tip especially to those new to the blogosphere.
Short but very accurate information… Thanks for
sharing this one. A must read post!
quest bars
پنجشنبه 20 تیر 1398 06:26 ق.ظ
I think the admin of this web page is truly working hard
in favor of his site, because here every information is quality based material.
Josh
جمعه 7 تیر 1398 12:02 ب.ظ
Hey there! I'm at work browsing your blog from my
new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your
posts! Carry on the excellent work!
Irwin
جمعه 17 خرداد 1398 02:16 ب.ظ
Fine way of explaining, and nice article to take data about my presentation subject, which i am
going to present in institution of higher education.
http://tinyurl.com
جمعه 17 خرداد 1398 02:01 ب.ظ
I'm really impressed with your writing skills as well as with
the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
Anyway keep up the excellent quality writing, it is
rare to see a great blog like this one today.
Margene
پنجشنبه 16 خرداد 1398 07:04 ب.ظ
Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I
have really loved browsing your blog posts. In any case I'll be subscribing for your rss
feed and I am hoping you write once more very soon!
Carlos Eduardo Veiga Petrobras
پنجشنبه 16 خرداد 1398 05:09 ب.ظ
always i used to read smaller articles or reviews which also clear their motive, and that is also happening with this post which I
am reading now.
Grupo Coral
پنجشنبه 16 خرداد 1398 01:43 ب.ظ
Nice weblog here! Also your web site rather a lot up
very fast! What host are you the use of? Can I am getting your affiliate hyperlink on your host?
I want my website loaded up as quickly as yours lol
http://tinyurl.com
پنجشنبه 16 خرداد 1398 12:03 ب.ظ
Aw, this was a very good post. Taking a few minutes and actual effort to make a superb article…
but what can I say… I put things off a whole lot and don't manage
to get nearly anything done.
hamilton dias de souza
پنجشنبه 16 خرداد 1398 11:48 ق.ظ
I'd like to thank you for the efforts you've put in penning
this site. I'm hoping to view the same high-grade content by you later on as well.
In truth, your creative writing abilities has inspired
me to get my very own website now ;)
gamefly free trial
دوشنبه 13 خرداد 1398 12:05 ب.ظ
Asking questions are truly nice thing if you are not understanding anything entirely, however this article offers fastidious understanding even.
Klefer
یکشنبه 12 خرداد 1398 03:05 ق.ظ
I am really loving the theme/design of your weblog.
Do you ever run into any internet browser compatibility issues?

A couple of my blog visitors have complained about
my site not working correctly in Explorer but looks great in Opera.
Do you have any suggestions to help fix this problem?
Breanna
شنبه 11 خرداد 1398 11:50 ب.ظ
Nice post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
Very useful information specially the last part :) I care for such
information a lot. I was seeking this particular information for a long time.
Thank you and good luck.
Klefer
شنبه 11 خرداد 1398 03:40 ق.ظ
Thanks for another informative blog. The place
else may just I get that kind of info written in such a perfect approach?
I have a undertaking that I am just now operating
on, and I've been at the glance out for such info.
Betty
چهارشنبه 8 خرداد 1398 02:10 ق.ظ
Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and
you are just extremely magnificent. I actually like what you have acquired here,
really like what you are saying and the way in which
you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart.
I can not wait to read much more from you. This is really a tremendous web site.
Warner
سه شنبه 7 خرداد 1398 04:19 ق.ظ
What a data of un-ambiguity and preserveness of precious
knowledge concerning unexpected emotions.
tinyurl.com
دوشنبه 6 خرداد 1398 01:14 ق.ظ
I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.

Is this a paid theme or did you customize it yourself?
Anyway keep up the excellent quality writing, it's rare to see a great blog like this one these days.
Mei
جمعه 3 خرداد 1398 07:54 ب.ظ
Hello colleagues, its great post about cultureand entirely explained, keep
it up all the time.
Astra Investimentos
پنجشنبه 2 خرداد 1398 05:39 ب.ظ
Thanks for the good writeup. It in reality was once a leisure account it.
Look complex to more introduced agreeable from you! By the way, how can we keep up a correspondence?
http://tinyurl.com/
پنجشنبه 2 خرداد 1398 02:03 ق.ظ
Thanks , I've recently been searching for info about this topic for a while and yours is the best I've discovered till now.
However, what in regards to the bottom line? Are you positive about the source?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو