به روز نامه الكترونیكی آستارا نیوز یك اولین سایت خبری و تحلیلی در شمال كشور و‌استارا خوش آمدید تاسیس 1379 آستارا نیوز - مطالب اسفند 1385

حقیقت نیوز

در وزارت اطلاعات به دو صورت می‌توان جذب شد .

تاریخ:چهارشنبه 23 اسفند 1385-08:54 ب.ظ

در وزارت اطلاعات به دو صورت می‌توان جذب شد .
حالت اول از طریق شرکت در آزمون سراسری و سپس انتخاب دانشگاه امام محمد باقر در بخش رشته‌های خاص .

دانشگاه امام محمد باقر وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است . پس از قبولی سه برابر ظرفیت در آزمون دانشگاه امام محمد باقر آنگاه مراحل معاینات بدنی ، تست هوش ، شخصیت شناسی و مصاحبه و نیز تحقیقات محلی آغاز می‌شود . شایان ذکر است که معاینات بدنی در وزارت اطلاعات همانند دانشگاه افسری امام علی و یا دانشکده علوم و فنون فارابی ( وابسته به سازمان حفاظت اطلاعات ارتش ) نیست.بلکه سلامتی داوطلب از نظر جسمی کفایت می‌کند . اما آزمون تست هوش و شخصیت شناسی وزارت اطلاعات بسیار سخت می‌باشد . در بخش تست هوش 100 سئوال و در بخش شخصیت شناسی 300 سئوال به داوطلب داده می‌شود و اگر داوطلب در هر آزمون به 10 سئوال پاسخ منفی دهد تنها به وی می‌گویند بروید بعدا با شما تماس خواهیم گرفت . بر خلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند این آزمونها در تهران انجام می‌شود بایست گفت محل برگزاری آزمونها در استان همدان و در اداره کل اطلاعات استان همدان می‌باشد .
اما مراحل مصاحبه در واحدهای گزینش ادارات کل اطلاعات استانها صورت می‌پذیرد .
مدت زمان این مراحل شش ماه و گاهی بیش از 14 ماه است .

اما شیوه‌ی دیگری هم برای استخدام در وزارت اطلاعات وجود دارد و آن از طریق معرفی علاقمند به استخدام در وزارت اطلاعات توسط یکی از کارکنان وزارت اطلاعات می‌باشد .
معمولا کارکنان وزارت اطلاعات افرادی را که ارتباط خویشاوندی با خود دارند را از این طریق به واحد گزینش اداره کل اطلاعات استان معرفی می‌نمایند . در این شرایط افرادی که از سوی واحد گزینش ان اداره کل اطلاعات تایید می‌شوند وارد سیکل گزینش می‌شوند . ابتدا این افراد به درمانگاه اداره کل اطلاعات در هر استان معرفی می‌شوند . شایان ذکر است که اداره اطلاعات در هر استان دارای یک درمانگاه بسیار مجهز می‌باشد . پس از تایید سلامتی داوطلب ، فرد برای آزمون تست هوش و آزمون شخصیت شناسی به اداره کل اطلاعات استان همدان معرفی می‌شوند و اگر در این آزمونها مردود شوند فرد را رد می‌کنند و اگر پذیرفته شود وارد فاز بعدی که مصاحبه است می‌شود .
مصاحبه شامل مسائل فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور است .
مدت مصاحبه و تحقیقات در این شیوه 9 ماه و گاهی 2 سال بطول می‌انجامد
چنانچه فرد در مصاحبه و تحقیقات محل پذیرفته شود برای مدت 12 ماه به دانشگاه امام محمد باقر رفته تا آموزشهای اطلاعاتی را ببیند و سپس با توجه به استعداد فرد او را در یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات در یکی از استان‌ها و یا استان محل سکونتش بکار می‌گمارند .
میزان حقوق در وزارت اطلاعات بسته به نوع معاونت محل خدمت متفاوت است . اما معاونت‌های ضد جاسوسی و امنیتی و نیز حفاظت اطلاعات بیشترین میزان حقوق را دریافت مینمایند . این شایعه که کارکنان وزارت اطلاعات چک سفید امضا می‌گیرند کاملاً غیر واقعی و کذب است .
شایان ذکر است کارکنان وزارت اطلاعات از بدو ورود توسط گزینش یک نام خانوادگی مستعار دریافت می‌کنند . که در درون محل کار آنها را با نام خانوادگی مستعارش می‌شناسند.
شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده اطلاعات (امام محمد باقر ع)

1- اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو و نحوه انتخاب رشته داوطلبان:

الف- در مقطع کارشناسی:
داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشکده اطلاعات در کلیه گروه های آزمایشی (علوم ریاضی- علوم تجربی- ادبیات و علوم انسانی و هنر)، می بایست پس از ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری و مجاز شدن به انتخاب رشته، نسبت به انتخاب دو رشته از سه رشته اعلامی دانشکده اطلاعات که در زیر آمده و کد آنها در دفترچه (شماره 2) راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری درج می گردد، اقدام نمایند.
لازم به ذکر است انتخاب رشته های مذکور باید جزء انتخابهای اول و دوم داوطلبان باشد. بدیهی است داوطلبان محترم می توانند پس از انتخاب رشته های دانشکده اطلاعات، نسبت به انتخاب سایر رشته های مورد‌علاقه خود نیز اقدام نمایند.


شرایط و ضوابط اختصاصی دانشکده اطلاعات برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی سال 1391
1- تدین به دین مبین اسلام.
2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی.
3- احراز صلاحیت استخدامی برابر ضوابط گزینش وزارت اطلاعات.
4- برخورداری از سلامت روانی و جسمی به تشخیص مراجع پزشکی وزارت اطلاعات.
5- داوطلبان نباید در استخدام و متعهد به سازمان یا وزارتخانه‌ای باشند.
6- حداقل معدل کتبی دیپلم داوطلبان رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی 12 و سایر رشته ها 14 می باشد.
7- حداکثر سن برای داوطلبان 22 سال تمام (متولدین 1/7/1369 به بعد) می‌باشد
8- پذیرفته‌شدگان دانشکده اطلاعات می‌توانند با سپردن تعهد، خدمت دوران سربازی را در وزارت اطلاعات طی کنند.
9- دانشجویان در طول دوره تحصیل از کمک هزینه تحصیلی برخوردار و پس از تحصیل، به استخدام ورارت اطلاعات در خواهند آمد.
10- دانشکده برای دانشجویان مجرد واجد شرایط، خوابگاه تهیه می نماید.
11- تحصیل در دانشکده اطلاعات تمام وقت و به صورت شبانه روزی است
12- دانشجویان مقطع کارشناسی در طول تحصیل ملزم به فراگیری دو زبان زنده دنیا و امور فوق برنامه می‌باشند.
13- در صورتی که پذیرفته‌شدگان از تحصیل انصراف دهند باید خسارت مالی ناشی از گزینش و تحصیل را بپردازند.
14- به دانشجویان پس از اتمام مدت تحصیل و انجام تعهدات، گواهی‌نامه کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء می‌گردد.

ب- در مقطع کارشناسی ارشد:
داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشکده اطلاعات، می بایست پس از ثبت نام در یکی از رشته‌های ذیل و شرکت در آزمون سراسری و مجاز شدن به انتخاب رشته، نسبت به انتخاب رشته مذکور با درج کد رشته که در دفترچه (شماره 2) راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری اعلام می گردد، اقدام نمایند.
لازم به ذکر است انتخاب رشته مذکور باید جزء انتخاب اول داوطلبان باشد. بدیهی است داوطلبان محترم می توانند پس از انتخاب رشته دانشکده اطلاعات، نسبت به انتخاب سایر رشته های مورد‌علاقه خود نیز اقدام نمایند.


* رشته علوم قانونی (Forensic Science ) برای مقابله با تهدیدات و تهاجمات میکروبی و بیولوژیکی و مبارزه با بیوتروریسم طراحی و ایجاد گردیده است.

شرایط و ضوابط اختصاصی دانشکده اطلاعات برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد سال 1391
1- تدین به دین مبین اسلام.
2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی.
3- احراز صلاحیت استخدامی برابر ضوابط گزینش وزارت اطلاعات.
4- برخورداری از سلامت روانی و جسمی به تشخیص مراجع پزشکی وزارت اطلاعات.
5- داوطلبان نباید در استخدام و متعهد به سازمان یا وزارتخانه‌ای باشند.
6- حداکثر سن برای داوطلبان 27 سال تمام می‌باشد.
7- پذیرفته‌شدگان دانشکده اطلاعات، در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشند نیازی به ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی ندارند.
8- تحصیل در دانشکده اطلاعات تمام وقت است. (42 ساعت تحصیل و تحقیق در هفته)
9- دانشکده برای دانشجویان مجرد واجد شرایط، خوابگاه تهیه نموده و تسهیلات ایاب و ذهاب را برای کلیه دانشجویان فراهم خواهد نمود.
10- در صورتی که پذیرفته‌شدگان از تحصیل انصراف دهند باید خسارت مالی ناشی از گزینش و تحصیل را بپردازند.
11- به دانشجویان پس از اتمام مدت تحصیل و انجام تعهدات، گواهی‌نامه کارشناسی ارشد مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء می‌گردد

ماده 8- شرایط ورود به خدمت وزارتخانه عبارت است از:
الف - اعتقاد به مبانی اسلام ناب محمدی(ص)، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آن.
ب - اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و مقام رهبری.
ج - التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت موازین اخلاق اسلامی.
د- تابعیت جمهوری اسلامی ایران، مشروط بر اینکه اکتسابی نباشد.
ه - عدم عضویت یا وابستگی به احزاب و گروه ها و سازمانهای سیاسی.
و - نداشتن سابقه عضویت یا وابستگی یا هواداری از احزاب، گروه ها و سازمانهای غیراسلامی، التقاطی، الحادی و غیرقانونی.
ز- عدم همکاری موثر و فعالیت مستقیم و غیرمستقیم در تحکیم پایه های رژیم گذشته.
ح- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
ط- نداشتن سوء سابقه ، محکومیت جزایی موثر و محرومیت از خدمات دولتی و حقوق اجتماعی.
ی- داشتن هوش و استعداد لازم و سلامت و توانایی جسمی و روانی متناسب با خدمت موردنیاز.
ک – داشتن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 40 سال تمام.
ل – داشتن حسن شهرت و سابقه از نظر اعتقادات، تعهد و صداقت ، امانت داری، رازداری، دلسوزی و حسن خلق.
م- داشتن شرایط تحصیلی و تخصصی مورد نیاز.
ن – نداشتن همسر خارجی یا همسری که تابیعت ایرانی او اکتسابی باشد.
س – پذیرفتن شرایط و ضوابط اختصاصی ورود به خدمت و انجام کار در وزارتخانه و رعایت آنها در طول دوران خدمت.
ع – حداقل مدت تعهد مستخدمین در آغاز خدمت 10 سال تمام خواهد بود.
.......................
فصل هشتم – تکالیف، امور انضباطی و رسیدگی به تخلفات و شکایات:
ماده 71- مستخدمین وزارتخانه اعم از شاغلین و بازنشستگان و منفصلین از خدمت مکلفند هنگام خروج از کشور از وزارتخانه مجوز لازم را اخذ نمایند در غیر این صورت تخلف به عنوان لغو دستور محسوب گردیده و پس از معرفی به محاکم صالحه قضایی، مفاد ماده(23) قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح) در مورد آنها اجرا خواهد شد.
تبصره - اخذ مجور خروج از کشور برای بازنشستگان و منفصلین از خدمت وزارتخانه برای مدت دو سال از شروع بازنشستگی و انفصال الزامی است.
ماده 72- مستخدمین وزارتخانه مکلفند با رعایت سلسله مراتب اداری و سازمانی، دستورات و احکام مسئولان مافوق خود را در حدود قوانین و مقررات و ظایف محوله، اطاعات و اجرا نموده و کلیه ضوابط و مقررات عمومی، حفاظتی، امنیتی و انضباطی را رعایت نمایند.
ماده 73- مستخدمین بنا به تشخیص وزارتخانه مکلفند حداقل پنج سال از سنوات خدمت را در مناطقی که وزارتخانه تعیین و ابلاغ می کند طی نمایند.
ماده 74- هرگونه تماس با بیگانگان برای مستخدمین وزارتخانه، مگر بنا به مقتضیات اداری و با اطلاع مسوولان ذی ربط ممنوع است.
ماده 75- مستخدمین وزارتخانه مکلفند هرگونه تغییر و تحول در وضعیت شخصی خود را از قبیل تغییر محل سکونت، ازدواج به اطلاع وزارتخانه برسانند.
ماده 76- ازدواج مستخدمین وزارتخانه با اتباع بیگانه یا کسانی که قبلآً به تابیعت ایران درآمده اند، ممنوع است.
ماده 77- مستخدمین وزارتخانه موظف به حفظ اسرار اداری و سازمانی خود هستند.
ماده 78- مستخدمین وزارتخانه حق عضویت و هرگونه وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی را ندارند.
تبصره 1- مستخدمین وزارتخانه حق شرکت در مجامع و جلسات تشکیلاتی احزاب و گروه های سیاسی را ندارند، مگر اینکه وظایف اداری اقتضا نماید و مسوولان ذی ربط مطلع باشند.
تبصره 2- مستخدمین وزارتخانه حق هیچگونه موضع گیری له یا علیه احزاب و گروه های سیاسی قانونی در مجامع و محافل عمومی به گونه ای که باعث تأیید یا تکذیب آنها شود را ندارند.
ماده 79- اقدام به خروج از تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای مستخدمین وزارتخانه ممنوع است و موجب پیگرد قانونی خواهد شد.
ماده 80 – کلیه اسناد، اماکن و اطلاعات وزارتخانه، غیرقابل افشا بوده واظهار آن به هر صورت مگر در حدود وظایف اداری، ممنوع است.
ماده 81- مستخدمین تا زمانی که در استخدام وزارتخانه هستند، حق اشتغال در سایر مشاغل موضوع اصل(141) قانون اساسی را ندارند.
تبصره – مشاغل غیردولتی که مستخدمین حق اشتغال به آنها را ندارند مطابق آیین نامه ای است که توسط وزارتخانه تهیه و با تأیید وزیر اجرا می شود.
ماده 82- هرگونه سوء استفاده از موقعیت شغلی به هر عنوان، برای مستخدمین وزارتخانه ممنوع است و با متخلف برابر مقررات رفتار خواهد شد.
ماده 83- هیأت های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری و اصلاحات بعدی آنها در وزارتخانه تشکیل و به تخلفات کارکنان رسیدگی می نمایند.
ماده 84- رسیدگی به اتهامات امنیتی و سیاسی مستخدمین وزارتخانه، به عهده محاکم صالحه قضایی است.
تبصره - در سایر موراد، جرایم عمومی مستخدمین در دادگاه های عمومی رسیدگی می شود.
ماده 85 - بکارگیری مستخدمین وزارتخانه در کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، شرکتها، موسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و بانکها و شهرداری ها بدون مجوز وزارتخانه ممنوع است
_________________

چگونگی جذب در وزارت اطلاعات:

تاریخچه:

وزارت اطلاعات در ایران ابتدا با نام ((سازمان اطلاعات و امنیت کشور))که به اختصار ساواک نامیده می شد به دستور محمد رضا پهلوی با همکاری چند سازمان اطلاعاتی خارجی در جهت اموری همچون ضداطلاعات(اف.بی.آی،ام.آی.5، وشاباک) و اطلاعات(سیا،ام.آی 6،موساد) شکل گرفت.لازم به ذکر است اولین گروههای اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ایرانی در آن سالها جزو نخبگان اطلاعاتی محسوب شده.............
پس از پیروزی انقلاب اسلامی اطلاعات به دستور آیت الله خمینی دوباره شکل گرفت و ساواک به واواک که مخفف((وزارت اطلاعات و امنیت ج.ا.ا))میباشد تغییر نام یافت.لازم به ذکر است که این سازمان در برخی خبرگزاری های خارجی با نام ((واجا))هم بکار برده میشود و مطابق قانون واجا در سال 1366 طبق قانون مجلس رسمی شد و  نیروهای معاونت اطلاعات سپاه به این وزارت خارجه منتقل شدند ..

بخش های مهم سازمان:

این سازمان به بخش های متعددی تقسیم بندی گردیده که همان تقسیم بندی قبل از انقلاب را نیز در بر می گیرد.اما در اینجا فقط به مهمترین بخش ای آن می پردازیم.

1)بخش مراقبت: این بخش وظیفه مراقبت و تحت نظر داشتن افراد در امور مشکوک به جاسوسی و یا هر گونه حرکت مشکوک در راستای اقدام علیه امنیت ملی می باشد. این بخش از پیشرفته ترین و مدرنترین ابزار برای نفوذ و استمراق سمع بهره می برد.تحت نظر گرفتن افراد فقط با حکم های افرادی چون دادستانی،ریاست قوه قضاییه و ریاست اطلاعات هر شهر صورت می پذیرد.(این بخش یک وظیفه ثابت نیز دارد:تحت نظر گرفتن دیپلمات ها)

2)بخش اداری:این بخش شامل بایگانی و دیگر بخش ها می باشد.در این بخش سوابق و همچنین ثبت حرکات،گزارشات مامورین اطلاعاتی و عملیاتی و همچنین گزینش و استخدام در این بخش قرار می گیرد.این بخش بشدت تحت حفاظت ضد اطلاعات بوده و مامورین این بخش معمولاً دست چین شده ضد اطلاعات می باشند.

3)بخش بازجویی: این بخش به بازجویی مظنونین جاسوسی و یا شاهدان صحنه های مختلف و... میپردازد.مامورین این بخش همگی فارغ التحصیل دانشکده اطلاعات و یا اطلاعات سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران(بصورت انتقالی) می باشند.مامورین این بخش بسیار ورزیده و دارای سطح بالای هوشی می باشند.

4)بخش رزمی_عملیاتی: مامورین این بخش همگی از کماندوهای یگان های ویژه  میباشند.این ماموران در عملیات های آزاد سازی گروگان و یا ماموریتهای حفاظتی بیشتر دیده می شوند.مامورین این بخش وظایف تعریف شده ای را دارا نمی باشند.(یعنی شما وظیفه مشخصی برای ماموریت های آنها نمی بینید.برعکس یگان های نظامی،این مامورین در همه جور پوشش چه لباس شخصی و... فعالیت می کنند.)

5)بخش اطلاعات_ عملیات:مامورین این بخش به طراحی نقشه های یگان های واکنش سریع(رهایی گروگان)میپردازند.مامورین این بخش به تمامی نقشه های ساختمان های شهر محل خدمت،کلید ها و همه چیز خانه ها دسترسی دارند!برای نصب تجهیزات شنود نیز نیاز به مجوز دادستانی و یا ریاست سازمان می باشد.مامورین این بخش هیچگاه ماموریت های خود را با نیروهای انتظامی هماهنگ نمی کنند.بنابراین بیشتر در معرض بازداشت و حتی تیراندازی به سمت خود قرار دارند.(اصل یکم در آموزش:مامور مخفی نباید گیر بیافتد.در اینصورت سازمان برای نجات جان مامور هیچ تلاشی نمی کند)

6)بخش برون مرزی:این بخش به جمع آوری اطلاعات از کشور های مختلف دنیا می پردازد.مامورین این بخش در تمامی سازمان های جاسوسی دنیا در پوشش(دیپلمات،پناهنده ، خبرنگار وکلاً مشاغلی که تحت پوشش کنوانسیون صلح ژنو قرار میگیرد)مشغول به فعالیت هستند.

7)بخش امور مرطوب.........................

8)بخش ضد تروریست:این بخش بیشتر در شهر های نقاط مرزی بیشتر فعال است.مامورین این بخش دارای وظایفی چون بازجویی با روش هایی برای جمع آوری سریع اطلاعات جمع آوری اطلاعات با نفوذ در بین تروریست ها،انهدام مواضع تروریستی،تحت تعقیب قرار دادن تروریستها و اعلام اسامی آنان با عکس به بخش تابلوی سیاه(ادگار هوور رئیس اف.بی.آی این تابلو را اختراع کرد که در آن تروریستهای به شدت تحت تعقیب بر اساس رتبه مورد تعقیب قضایی قرار می گرفتند)و...را دارا می باشند.از شهر هایی که دارای ضد تروریسم بسیار قوی می باشند میتوان به:تهران،زاهدان،کردستان،خرمشهر،بوشهر,  و کلاًشهر هایی که با مرز فاصله ی چندانی ندارند میتوان اشاره کرد.

نحوه استخدام:

وزارت اطلاعات مامورینی را در دانشکده اطلاعات پذیرش می کند که شرایط زیر را دارا باشند(شرایط بسیار مهم)

1)بالا بودن سطح هوشی و بدنی.

2)نداشتن سو سابقه و دستگیری قضایی.

3)عضویت نداشتن فرد و اقوام درجه یک در سازمان های ضد امنیت ملی و سیاسی.

4)بینش سیاسی.

5)نظم پذیری و اطاعت از دستور فرماندهی.

6)تابعیت ایران و پذیرفتن رهبری ایران.

7)آشنا بودن و مسلط بودن به حداقل دو زبان خارجی.

8)آشنایی کار با کامپیوتر.

در بسیاری از موارد شما باید معرف نیز داشته باشید که معمولا ماموران اطلاعات از بین خود انتخاب می کنند.اما در ارتش و نیروی انتظامی اینطور نیست.
-------------

أمین کادر و امکانات مورد نیاز این وزارتخانه، حتی‌المقدور از طریق انتقال کارکنان ذی‌صلاح و امکاناتی که در اختیار سایر نهادها و ارگان‌ها است، انجام خواهد گرفت.

 

قوانین استخدام در وزارت اطلاعات به شرح ذیل است:

ماده ۱ـ به منظور کشف و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی و حفاظت اطلاعات و ضدجاسوسی و بدست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی جهت پیشگیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه انقلاب اسلامی، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱ـ اطلاعات نظامی با حفظ هماهنگی با وزارت اطلاعات بر عهده ارگان‌های نظامی خواهد بود.

تبصره ۲ـ اطلاعات تخصصی آشکار در هر زمینه به عهده ارگان تخصصی مربوط می‌باشد.

تبصره ۳ـ هر یک از وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادها و نیروهای نظامی و انتظامی که در کسب اطلاعات تخصصی خود به مسایل امنیتی برخورد نمایند، همچنین هرگونه اطلاعاتی که مورد تقاضای وزارت اطلاعات باشد، موظفند آن اطلاعات را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند.

ماده ۲ـ به منظور انجام مشورت‌های لازم جهت هماهنگی امور اجرایی اطلاعات، درحدود قانونی هر ارگان شورایی مرکب از اعضای زیر تشکیل می‌گردد:‌

۱ـ وزیر اطلاعات.
۲ـ دادستان کل کشور.
۳ـ وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او.
۴ـ مسئول حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران.
۵ـ مسئول واحد اطلاعات سپاه پاسداران.
۶ـ مسئول حفاظت اطلاعات ارتش.
۷ـ مسئول واحد اطلاعات ارتش.
۸ـ وزیر امورخارجه یا نماینده تام‌الاختیار او.
۹ـ مسئول حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی.

ماده ۳ـ اطلاعات انتظامی بر عهده نیروی انتظامی متشکل از شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب می‌باشد. حوزه مأموریت اطلاعاتی هر یک از نیروهای انتظامی طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب وزیر کشور می‌رسد و هماهنگی بین آنها بر عهده وزیر کشور می‌باشد.

ماده ۴ـ کلیه امور اجرایی امنیت داخلی بر عهده ضابطین قوه قضائیه می‌باشد.

تبصره ۱ـ وزارت اطلاعات قبل از عملیات، اطلاعات لازم را در اختیار ضابطین قرار خواهد داد.

تبصره ۲ـ ضابطین، کلیه اسناد و مدارک اطلاعاتی را که در حین عملیات بدست می‌آورند، بلافاصله به وزارت اطلاعات تحویل خواهند داد.

ماده ۵ـ سپاه پاسداران ضمن تبعیت از خط مشی وزارت اطلاعات در مورد مبارزه با ضد انقلاب داخلی و مأموریت‌های محوله در اساسنامه سپاه تا اعلام آمادگی وزارت اطلاعات، اطلاعات داشته و حق کسب و جمع‌آوری اخبار و تولید اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن و شناسایی ضدانقلاب را داشته و این وزارتخانه را کمک می‌کند.

ماده ۶ـ واحد اطلاعات سپاه پاسداران وظایف زیر را بر عهده دارد:

۱ـ اطلاعات نظامی.

۲ـ گرفتن اطلاعات لازم از وزارت اطلاعات قبل از عملیات به عنوان ضابط قوه‌قضائیه.

۳ـ تحویل اخبار واصله امنیتی به وزارت اطلاعات.

ماده ۷ـ حفاظت اطلاعات در ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب یک سازمان متمرکز و مستقل وابسته به ستاد مشترک با حفظ هماهنگی با وزارت اطلاعات انجام می‌شود.

مسئول این سازمان از بین افراد مورد تأیید مقام رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح با حکم رئیس ستاد مشترک نصب می‌گردد، عزل وی نیز با تأیید مقام رهبری با حکم رئیس ستاد مشترک انجام می‌شود.

تبصره ۱ـ کلیه افرادی که در این سازمان خدمت می‌نمایند پس از تأیید سازمان سیاسی ایدئولوژیک ارتش بوسیله رئیس حفاظت اطلاعات ارتش نصب و عزل می‌گردند.

تبصره ۲ـ افراد حفاظت اطلاعات ارتش از نظر مقررات انضباطی تابع فرمانده یگان خود می‌باشند.

ماده ۸ـ حفاظت اطلاعات درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب یک سازمان متمرکز مستقل وابسته به ستاد مرکزی سپاه پاسداران انجام می‌شود. مسئول این سازمان از بین افراد مورد تأیید مقام رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران نصب می‌گردد. عزل وی نیز با تأیید مقام رهبری و حکم فرمانده کل سپاه پاسداران انجام می‌شود.

تبصره ۱ـ کلیه افرادی که در این سازمان خدمت می‌نمایند پس از تأیید نماینده مقام رهبری در سپاه پاسداران بوسیله رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه نصب و عزل می‌گردند.

تبصره ۲ـ افراد حفاظت اطلاعات سپاه از نظر مقررات انضباطی تابع فرمانده یگان خود می‌باشند.

ماده ۹ـ حفاظت اطلاعات در نیروهای انتظامی در قالب یک سازمان متمرکز در وزارت کشور انجام می‌شود. مسئول این سازمان بوسیله وزیر کشور نصب و عزل می‌گردد. این سازمان در هر یک از نیروهای انتظامی واحدی مستقل و وابسته به همان نیروها خواهد داشت.

تبصره ۱ـ کلیه افرادی که در این سازمان و واحدهای مربوطه خدمت می‌نمایند پس از تأیید سازمان سیاسی ایدئولوژیک در شهربانی و ژاندارمری و نماینده وزیر کشور در کمیته انقلاب اسلامی بوسیله رئیس سازمان حفاظت اطلاعات نیروهای انتظامی نصب و عزل می‌گردند.

تبصره ۲ـ افراد حفاظت اطلاعات در نیروهای انتظامی از نظر مقررات انضباطی تابع فرمانده یگان خود می‌باشند.

ماده ۱۰ـ شرح وظایف وزارت اطلاعات:

الف ـ کسب و جمع‌آوری اخبار و تولید، تجزیه، تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات مورد نیاز در ابعاد داخلی و خارجی.

ب ـ کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی، جاسوسی، خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و امنیت و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران.

ج ـ حراست اخبار، اطلاعات، اسناد، مدارک، تأسیسات و پرسنل وزارتخانه.

د ـ آموزش و کمک‌های لازم به ارگان‌ها و نهادها جهت حفاظت از مدارک، اسناد و اشیاء مهم آنها.
تبصره ـ هر یک از ارگان‌ها و نهادها، مسئول حفاظت از مدارک، اسناد و اشیاء مهم خود می‌باشند.
هـ ـ ارائه خدمات اطلاعاتی ضروری به سازمان‌ها و ارگان‌ها و آگاه ساختن به موقع آنها نسبت به توطئه‌ها.

و ـ همکاری و تبادل اطلاعات و تجارب اطلاعاتی با کشورهایی که حائز صلاحیت لازم باشند.

تبصره ـ تعیین صلاحیت کشور مورد نظر و حوزه همکاری و میزان تبادل اطلاعات و تجارب اطلاعاتی به عهده هیأت وزیران که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شود خواهد بود.

ماده ۱۱ـ خط مشی کلی و اهداف اطلاعاتی این وزارتخانه باید به تصویب هیأت وزیران که با حضور رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود برسد.

ماده ۱۲ـ هیچ‌یک از کارکنان این وزارتخانه و سازمان‌های حفاظت اطلاعات و واحدهای اطلاعاتی نباید عضو هیچ حزب یا سازمان و گروه سیاسی باشند.

ماده ۱۳ـ دولت موظف است پس از تصویب این قانون حداکثر ظرف سه ماه لایحه ضوابط استخدام نیروهای مورد نیاز این وزارتخانه را تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

ماده ۱۴ـ کلیه نهادها و ارگان‌ها موظفند همکاری‌های لازم را در زمینه در اختیار قرار دادن نیروی انسانی، امکانات و تجربیات اطلاعاتی به منظور تسهیل در انجام مسئولیت‌های وزارت اطلاعات معمول دارند.

تبصره ـ آیین‌نامه اجرایی این ماده بوسیله وزارت اطلاعات با هماهنگی ارگان‌ها و نهادهای ذیربط حداکثر ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۵ـ بودجه وزارت اطلاعات همه ساله بوسیله این وزارتخانه برآورد و در لایحه بودجه کل کشور منظور می‌گردد.

تبصره ۱ـ اعتبارات وزارت اطلاعات با امضاء نخست‌وزیر و وزیر اطلاعات تخصیص یافته و به حساب هزینه قطعی منظور می‌گردد.

تبصره ۲ـ اعتبارات این وزارتخانه از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی و تابع آیین‌نامه‌ای است که بوسیله وزارتین اطلاعات و اقتصاد و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۶ـ اعتبارات لازم جهت تأسیس وزارت اطلاعات از محل اعتبارات ردیف ۵۰۳۰۰۱ و ۱۰۲۰۰۱ قانون بودجه در سال جاری تأمین خواهد شد.

تبصره ۱ـ تأمین کادر و امکانات مورد نیاز این وزارتخانه حتی‌المقدور از طریق انتقال کارکنان ذی‌صلاح و امکاناتی که در اختیار سایر نهادها و ارگان‌هاست انجام خواهد گرفت.

تبصره ۲ـ بودجه، امکانات، مدارک و اسناد و ابزارهای امور اطلاعاتی کلیه ارگان‌ها، نهادهایی که در این قانون وظیفه اطلاعاتی به آنها محول نگردیده و یا حدود کار اطلاعاتی آنها محدود شده است در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد.

قانون فوق مشتمل بر شانزده ماده و هیجده تبصره در جلسه روز پنجشنبه بیست و هفتم مردادماه یک هزار و سیصد و شصت و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۲/۶/۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic